Nádražní budova v Plzni stojí už více jak 100 let a zub času, válečné škody a nutnost reagovat na potřeby současných dopravců a cestujících vedly Správu železnic v roli investora k rozsáhlé rekonstrukci památkově chráněné budovy. V části 2. nadzemního podlaží, kde bude kromě jiného zázemí s kancelářemi, našly uplatnění sádrovláknité podlahové prvky a vyrovnávací podsyp fermacell®.
Původní noblesní rakousko-uherská podoba objektu byla poznamenaná zejména 2. světovou válkou, kdy v roce 1945 budova dostala při intenzivním náletu spojeneckých bombardéru několik přímých zásahů, které si následně vyžádaly mnoho stavebních úprav. Jednalo se např. o stržení původní a vybudování nové horní haly rozšířené na úkor původních restaurací a salonků či opravu a osazení tlakovou vlnou vybočené postranní kupole schodišťové věže do své původní polohy.
Celková rekonstrukce budovy Hlavního nádraží v Plzni začala v květnu 2021
„Stavba navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Hlavní je celková rekonstrukce památkově chráněné výpravní budovy z roku 1907,“ upozornil tehdy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Celý objekt dostane novou střechu i fasádu. Nejvýraznější změna se odehraje v horní hale, která nově získá ráz obchodní pasáže. V opravené budově bude nepřehlédnutelné výrazné prosvětlení této haly, která bude fungovat jako otevřená čekárna s obchodními pasážemi. Projektanti při současných úpravách budovy počítají i s nástupem nových dopravců, kteří budou v budově také potřebovat zázemí. Tomu budou odpovídat nejen nové pokladny, ale i nezbytné kanceláře ve vyšších patrech budovy.
V tendru zvítězilo sdružení firem Metrostav DIZ, OHL ŽS a Avers, na rekonstrukci mají firmy podle harmonogramu 805 dnů, kompletně hotovo má být v květnu 2024. Projektovou dokumentaci zpracoval generální projektant SUDOP PRAHA a.s., projektové středisko Plzeň ve spolupráci s Ateliérem Soukup Opl Švehla s.r.o. Odpovědným projektantem výpravní budovy byl Ing. arch. Jiří Mašek. V prvním roce rekonstrukce se úpravy týkaly především zázemí spodní haly a centrálního schodiště, které doplnily dva eskalátory. V lednu 2022 se cestujícím uzavřela spodní část odjezdové haly a veškeré služby se přemístily pouze do horních prostor. V současné době už probíhá rekonstrukce 2.NP, kde jsou a budou instalovány suché podlahové systémy fermacell®.
Společnost James Hardie Europe začala řešit svůj podíl na rekonstrukci podlah 2.NP plzeňské nádražní budovy na konci roku 2019
Zpráva SUDOPu popsala stavebně technický stav budovy v roce 2020 jako havarijní.
„Stavebně technický stav byl v rámci tvorby projektové dokumentace zhodnocen provedenými stavebně technickými průzkumy. Ve stručnosti lze ze závěrů průzkumů vytáhnout např., že u stropních trámů i prken záklopů bylo ve vybraných provedených sondách zjištěno poškození dřevokaznými houbami a dřevokazným hmyzem. Vybrané stropní konstrukce jsou přetížené a značně deformované. Statickým posouzením vybraných stropních konstrukcí bylo prokázáno, že tyto konstrukce nevyhovují ani na stávající zatížení. Nosné konstrukce střech jsou lokálně poškozeny vlivem zatékání a rovněž napadením dřevokaznými houbami a dřevokazným hmyzem. Provedený průzkum vlhkosti a salinity prokázal relativně vysokou vlhkost zdiva i vysoký obsah síranů a dusičnanů. Objekt nemá funkční hydroizolace. Původní vodorovná hydroizolace zastižená v podlaze ve formě asfaltového nátěru je za hranicí životnosti a svislá hydroizolace vesměs zcela chybí. Omítky stěn a kleneb v prostorách suterénu jsou na mnoha místech degradované nebo již zcela chybí. Dle programu rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží (PRRON), který vychází z Koncepce pro nakládání s nemovitostmi osobních nádraží, je hodnota opotřebení objektu 87,22 %, což prezentuje havarijní stav.“
„Tři mouchy jednou ranou“ díky podlahovému systému fermacell®
Ing. Radomír Dvořák, projekční konzultant společnosti James Hardie Europe, který skladbu suchých podlah 2.NP plzeňské nádražní budovy ve spolupráci s Ing. Arch. Maškem z plzeňského projektového střediska SUDOP Praha řešil, k projektu uvádí:
„V principu se hledalo řešení pro výměnu dřevěných trámových konstrukcí, které byly napadeny dřevokazným hmyzem, houbami a nevyhovovaly na statické posouzení, pro budoucí využití – primárně kanceláře a zázemí pracovníků drah. Nosná konstrukce byla daná – ocelobetonový strop s trapézem a nadbetonávkou. Následně jsme společně s projektanty řešili srovnání nerovností nadbetonávky, akustické parametry (splnění parametrů především na kročejovou, ale i na vzduchovou neprůzvučnost) a pevný a stabilní podklad v provozu kanceláří.“
Původně společnost James Hardeie Europe pro 2.NP navrhla tuto skladbu:
- marmoleum (chodby) (zátěžový koberec min 5 mm v kancelářích)
|
2 mm |
- podlahové sádrovláknité prvky fermacell® 2 E 22
|
25 mm |
|
20 mm |
- vyrovnávací podsyp fermacell
|
30 mm |
- ocelobetonový strop (trapéz, vlna 50 mm, 50 mm beton nad vlnou)
|
100 mm |
|
320 mm |
|
27 mm |
|
12,5 mm |
„Později jsme skladbu změnili a namísto podlahových prvků fermacell 2 E 22, tvořených dvěma podlahovými deskami fermacell 12,5 mm a dřevovláknitou deskou 20 mm jsme do skladby zařadili podlahové prvky fermacell® 2 E 33 a vyrovnávací podsyp fermacell®. Podlahové prvky fermacell 2 E 33 tvoří dvě sádrovláknité desky fermacell 12,5 mm a nakašírované dřevovláknité desky tloušťky 10 mm. Akusticky nám skladba stále vycházela a díky této změně se zjednodušila pokládka, protože namísto tří vrstev (našich podlahových prvků, dřevovláknitých desek a podsypu se pokládají pouze dvě vrstvy (vyrovnávací podsyp fermacell v tloušťce 35 až 55 mm a podlahové prvky fermacell® 2 E 33 v tloušťce 35 mm),“ říká Ing. Radomír Dvořák.
Podlahové prvky fermacell® jsou na části 2.NP v místě kanceláří a jejich celkový rozsah je přes 2000 m
2. V létě 2023 byla část již dodaná a položená, zbytek se pokládal ve 2. polovině letošního roku.
Realizaci podlah fermacell® zajišťovala společnost Stavby Linka z Plzně.
Podlahové prvky fermacell 2 E 33® se používají ve skladbách suchých podlah ve staré zástavbě (zejména v rekonstrukcích starých staveb), ale i v novostavbách. Slouží hlavně jako kročejový
nebo vzduchový izolant v těžké/lehké skladbě podlahy. Splní i vysoké požadavky na zvukovou izolaci
mezipatra. Vysoká je i jejich požární odolnost (REI 90) – pokud je konstrukce trámového stropu vystavena požáru shora.